Asukasosallisuuden pienavustus

Pienavustuksella voidaan tukea yleis- ja toiminta-avustuksen mukaisia uusia, alkavia hankkeita ja toimintaa tai kertaluonteisia lyhyen aikavälin projekteja. Pienavustuksella on mahdollisuus tukea myös rekisteröimättömiä toimijoita ja yhteenliittymiä.

Pienavustus uusiin ja alkaviin hankkeisiin

Asukasosallisuuden pienavustushaku vuodelle 2025 on päättynyt. 

Pienavustushakemuksessa tulee esittää selkeä suunnitelma hankkeesta, hankkeen kustannusarvio ja hankkeen vastuuhenkilö. Avustushakemukset osoitetaan kaupunginkansliaan asukasosallisuuden avustuskokonaisuuden valmistelusta vastaavalle osallisuusyksikölle. 

Myönnettävät pienavustukset ovat enintään 3 000 euroa.

Avustuskriteerit

  1. Asukasosallisuuden avustuksia myönnetään Helsingin kaupungin strategian mukaiseen ja kaupungin toimintaa täydentävään yleishyödylliseen, kaikille avoimeen ja pääsääntöisesti maksuttomaan, kohtaamisia edistävään, alueellista yhteistyötä ja osallisuutta edistävään toimintaan eri väestöryhmille.

    Toiminta katsotaan maksuttomaksi, vaikka siihen liittyisi nimellinen omakustannustaustainen materiaali- tai muu maksu. Toiminnan satunnaisuus tai säännöllisyys ei vaikuta maksuttomuuden määrittelyyn.

  2. Avustettavan toiminnan tavoitteena tulee olla asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien, yhteisöllisyyden, alueen viihtyisyyden ja vetovoiman parantaminen.
  3. Tavoitteena on alueellinen tasapaino, tarveperustainen harkinta ja toiminnan jatkuvuus. Tukea priorisoidaan alueille, joissa toimintaa on ennestään vähemmän tai joiden katsotaan siitä eniten hyötyvän.
  4. Täyden palkka-avustuksen edellytyksenä on, että palkattavan henkilön tehtäväkuvaan sisältyy asukastilatoiminnan koordinointia ja alueellista kehittämistä/yhteistyötä sekä kaikille avoimen kohtaamisen mahdollistavan toiminnan järjestämistä asukastilassa. Palkka-avustuksella ei tueta yhdistyksen yleishallinnon hoitamista. Jos alueella sijaitsee useita avustusten piirissä olevia asukastiloja, joilla on selvästi päällekkäistä toimintaa ja osallistujia, voidaan täysi palkka-avustus jakaa kahden asukastilatoimijan kesken.
  5. Toiminta-avustusta myönnetään kulttuuri- ja kaupunginosatapahtumien järjestämiseen siltä osin, kun niihin sisältyy alueen asukkaiden osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia tukevaa toimintaa.
  6. Hakijalla tulee olla toimintaa varten muitakin resursseja, jotka voivat koostua varainhankinnasta, jäsenmaksuista, tiloista tai niiden lyhytaikaisesta edelleen vuokraamisesta saaduista tuloista, vapaaehtoistyöstä sekä muista avustuksista. Niiltä osin, kuin asukastilaa tai osaa siitä vuokrataan pitkäaikaisesti ulkopuolisen toimijan käyttöön, tila ei ole avustuksen piirissä.
  7. Avustusta voi käyttää hallinnollisin kuluihin kuten työvälineisiin siltä osin, kun kulut kohdistuvat suoraan avoimeen asukastilatoimintaan. Avustusta ei voi käyttää yhdistyksen yleishallinnon kuluihin kuten vuosikokoukseen tai pankki- ja tilinpäätöskuluihin.
  8. Avustuksia ei voi käyttää investointeihin eikä asukastilojen perusparannuksista aiheutuviin kustannuksiin.
  9. Avustusten jakamisessa kiinnitetään huomiota asukastilatoimijoiden keskinäiseen yhteistyöhön sekä yhteistyöhön Helsingin kaupungin ja muiden alueellisten toimijoiden kanssa.
  10. Avustusten jakamisessa kiinnitetään huomiota avustuksen saajan yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä omavaraisuuteen.

 

Asukasosallisuuden pienavustus

Kaupunginhallitus myöntää vuosittain asukasosallisuuden avustuksia.

Avustuslajit ovat:
1. Yleisavustus muiden kuin kaupungin ylläpitämien asukastilojen ylläpitämiseen ja toiminnan koordinointiin
2. Toiminta-avustus asukasosallisuutta parantavien rakenteiden ja menetelmien kehittämiseen
3. Pienavustus edellisten avustuslajien mukaisten uusien, alkavien tai kertaluonteisten hankkeiden toteuttamiseen. Pienavustushakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä.

Asian käsittelyn eteneminen

Avustusten hakijoina voivat olla rekisteröidyt yhteisöt, kuten asukas/kaupunginosayhdistykset, muut yhdistykset, säätiöt, osuuskunnat, sosiaaliset yritykset, asukastaloja hallinnoivat pysäköintiyhtiöt ja muut yritykset, sikäli kun avustettava toiminta on yleishyödyllistä ja kohdistuu Helsingin kaupungin asukkaisiin. Yritysmuotoisiin hakijoihin sovelletaan kaupungin yleisiä ohjeita.

Pienavustuksia voivat hakea myös rekisteröitymättömät toimijat kuten kaupunginosaliikkeet ja erilaiset toimintaryhmät.

Pienavustuksia voi hakea ympäri vuoden tai niin kauan kuin avustusmäärärahaa riittää.

Myönnettävät pienavustukset ovat enintään 3 000 euroa.

Näin haet avustusta
- Aloita asiointi avustukset.hel.fi-palvelusta.
- Tunnistaudu palveluun.
- Täytä sähköinen avustushakemus.
- Lähetä valmis hakemus tai tallenna lomake luonnoksena. Huomaa, että liitteet eivät tallennu hakemusluonnoksen mukana.
- Voit seurata hakemuksen käsittelyä asiointikansion Tapahtumat-kohdasta.

Asian eteneminen:

- Pienavustusten myöntämisestä päättää ensisijaisesti viestintäjohtaja viranhaltijapäätöksenä.
- Myönnetty avustus maksetaan hakijayhteisön pankkitilille.
- Avustusta saa käyttää vain myönnettyyn tarkoitukseen, ja sen käytöstä on annettava selvitys kaupungille.
- Ilmoita kaupungille viipymättä avustuksen käyttöön vaikuttavista merkittävistä muutoksista (kanslia.avustukset[at]hel.fi)

Voimassaoloaika

Lähetetty hakemus on voimassa, kunnes päätös on tehty. Uusi samaan tarkoitukseen tehty hakemus korvaa vanhan.

Lisätiedot

Helsingin kaupungin avustuksia haetaan sähköisen palvelun kautta. Poikkeuksellisesti hakemuksen voi toimittaa kirjaamoon. Kuoreen merkitään vastaanottajaksi Helsingin kaupungin kirjaamo, PL 10, 00099 Helsingin kaupunki.

Anni Raitaniemi, projektisuunnittelija
040 358 8793
anni.raitaniemi@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Linkit

Asioi verkossa

Asukasosallisuus, Pienavustus

Vaatii tunnistautumisen.

Hae avustusta

Hakemus ei ole avoinna

Tämä avustushaku ei ole avoimena