Hyppää pääsisältöön

Palvelun käyttöohjeet

Tutustu palvelun käyttöohjeisiin täällä

Käy tutustumassa erilaisiin avustuksiin, se onnistuu ilman vahvaa tunnistautumista. Palvelusivuilla voit tutustua myöntämisperusteisiin ja näet hakemukset kysymyksineen sekä vaadittavat liitteet. Kirjautumattomana et pääse lähettämään tai muokkaamaan hakemuksia, etkä näe hakuhistoriaasi.

    Tietoa avustuksista -sivuilla on koottu näkymä Helsingin kaupungin myöntämistä erilaisista avustuksista.

    Käy tutustumassa hakemiseen ja hakemukseen liittyvään tietoon ennen hakuprosessin aloittamista. Tietoa avustuksista -sivulla on kerrottu avustusta koskevia ajankohtaisia asioita ja uutisia. Sivuilla tiedotetaan muutoksista hakemiseen tai hakulomakeisiin liittyen. Siirry sopivan avustuksen palvelusivulle, josta voit halutessasi siirtyä hakemukselle.

     

    Etsi avustusta välilehdeltä pääset palvelusivuille, josta löytyvät kuvaukset kunkin avustustyypin myöntämisperusteista. Voit hakutoiminnallisuudella suodattaa avustuksia hakusanan, hakijatyypin tai toiminnan kohteen perusteella. Suurin osa avustustyypeistä on haettavissa vain rekisteröidyille yhteisöille. Näytä vain haettavissa olevat avustukset -ruudulla saat näkyviin nyt haettavissa olevat avustukset.

    Tutustu avustushakemuksen palvelusivuilla avustusehtoihin ja -vaatimuksiin huolellisesti ennen hakemuksen tekemistä. Myönnettävän avustuksen käytöstä on annettava selvitys.

    Ohjeita hakijalle välilehdeltä pääset tutustumaan kaupungin yleisiin avustusohjeisiin ja prosessin kulkuun.

    Tee näin:

    1. Aloita kirjautuminen palveluun kirjautumislinkistä tai oikean yläkulman kuvakkeesta
    2. Tunnistaudu vahvasti suomi.fi -tunnistautumisella ja anna Helsinki profiilille sähköpostiosoite. Tallenna Helsinki profiiliin sähköpostiisi tulleesta varmistusviestistä saamasi tunnus. Jos sinulla on Helsinki profiili, kirjaudu sisään tunnistautumalla vahvasti suomi.fi tunnuksilla.
    3. Olet tehnyt kirjautumisen yksityishenkilönä ja olet siirtynyt vahvasti tunnistettuna henkilönä avustusasiointiin
    4. Yrityksen tai yhteisön puolesta asioidessasi vaihda asiointirooli kuvakkeesta:
    • Rekisteröityneen yhteisön valtuuttama (valtuustarkistus suomi.fi-valtuudet - puolesta asioiva valtuutettu henkilö allekirjoittajana)
    • Rekisteröitymättömän ryhmän puolesta asioiva (vahvasti tunnistettu henkilö allekirjoittajana)
    • Yksityishenkilö (vahvasti tunnistettu henkilö allekirjoittajana)
    1. Suomi.fi-palvelu näyttää yhteisöt, joiden puolesta sinulla on valtuutus asioida. Jos yhteisöä ei löydy, siirry suomi.fi-palveluun pyytämään valtuutusta puolesta asioimiseen. Avustushakemuksen tekeminen valtuus on voimassa rekisteröityjen yhteisöjen henkilöiden osalta. Rekistereissä olevat nimenkirjoitusoikeuden omaavat henkilöt, puheenjohtajat, toimitusjohtajat voivat asioida puolesta ja antaa valtuuksia puolesta asioimiselle avustushakemusten tekemiseen. PRH-rekisteritiedot on pidettävä kunnossa, koska tiedot tarkastetaan henkilöiden osalta rekisteritiedoista ja säännöistä. Tee valtuutus ja puolesta asioimisen osalta tarkastus ajoissa ennen hakujen viimeisiä päiviä.
    2. Valitse yhteisö ja siirry asiointipalveluun

    Lisätietoja Suomi.fi valtuuksista https://www.suomi.fi/valtuudet

    Avustushakemuksen tekemiseen tarvittava valtuuskoodi Suomi.fi-valtuuspalvelussa on: Avustushakemuksen tekeminen

    Avustushakemuksen tekeminen valtuudella valtuutettu voi valtuuttajan puolesta valmistella avustusten hakemista ja avustuksiin liittyviä toimenpiteitä, toimittaa ne käsiteltäväksi sekä ylläpitää hakijan yhteisön omia tietoa palvelussa.

    Lisätietoja Suomi.fi-palvelusta: Valtuuskoodi

    Kun lopetat asioimisen. Kirjaudu ulos sivun oikeassa yläkulmassa olevasta kirjautumiskuvakkeesta.

    Selaimen välimuisti pitää tyhjentää, kirjautumisen jälkeen. Yhteiskäyttöisillä laitteilla selaimen tyhjentäminen on aina tehtävä. Löydät selainkohtaisesti ohjeistukset välimuistin ja historian tyhjentämisestä ja tee tyhjennys ohjeistuksen mukaan.

    Omat tiedot luodaan ja ylläpidetään Oma asiointi -kohdan Omat tiedot -välilehdellä.

    Osa tiedoista tulee vahvan tunnistuksen kautta omiin tietoihin valmiina, eikä niitä voi muuttaa. Itse voit ylläpitää esim. osoitteita ja pankkitilejä.

    Ylläpidä omia tietoja painamalla Muokkaa omia tietoja -painiketta sivun vasemmassa alalaidassa. Kun lisäät tai muokkaat uuden osoitteen, pankkitilinumeron tai toiminnasta vastaavan henkilön, muista tallennus.

    Hakemus ja liitteet

    Tietoja avustuksista tai Etsi avustusta -välilehdiltä pääset kunkin avustustyypin palvelusivulle. Palvelusivulla voit tarkastella avustuksen myöntämiskriteereistä, hakemuksen sisältöä ja vaadittavia liitteitä. Sivulta voit siirtyä täyttämään hakemusta.

    Liitetiedostoja voidaan liittää hakemukseen ja hakemusta koskevaan viestiin. Liitetiedoston voi poistaa luonnoksesta tai hakemuksesta ennen sen lähettämistä. Lähetetystä hakemuksesta ei voi poistaa liitteitä. Jos haluat poistaa liitteen lähettämästäsi hakemuksesta, ota yhteyttä hakemuksen käsittelijään esim. lähettämällä viesti omasta asioinnista viestitoiminnolla.

    Hakemuksen yhteyteen lisättävien liitteiden koko ja tiedostotyypit:

    Rajoitus: 32 MB.
    Sallitut tiedostotyypit: doc, docx, gif, jpg, jpeg, pdf, png, ppt, pptx, rtf, txt, xls, xlsx, zip.

    Omassa asioinnissa voit päivittää lähettämääsi hakemusta ja seurata hakemuksen käsittelyn etenemistä ja lähettää tai vastaanottaa viestejä.

    Avustusasioinnin viestit liittyvät aina tiettyyn lähetettyyn hakemukseen. Lähetetyt viestit välittyvät kaupungin avustusjärjestelmään hakemusta käsittelevien valmistelijoiden nähtäväksi. Saapuneet viestit ovat hakemusta käsittelevien kaupungin valmistelijoiden lähettämiä viestejä, ja viesti saapuu avustusasiointiin sekä hakemuksella annettuun yhteystieto sähköpostiin.

    Viestin mukana voit lähettää liitteen. Lataa tiedosto painamalla lisää tiedosto painiketta ja anna liitteen kuvaus kenttään lyhyt kuvaus liitteen sisällöstä, paina lopuksi lähteä painiketta.