Vuoden 2026 avustushaku on avoinna 8.–31.12.2025.
Työllisyysavustukset Helsingissä – avustuskriteerit ja painopisteet 2026
Työllisyysavustuksia myönnetään toimintaan, joka tukee Helsingin kaupungin strategisia tavoitteita sekä työllisyyspalveluiden painopisteitä. Avustuksilla pyritään parantamaan helsinkiläisten työllistymismahdollisuuksia, erityisesti niiden ryhmien osalta, joiden pääsy työmarkkinoille on heikoin.
Strategiset painotukset, joita työllisyysavustukset tukevat:
1. Työllisyys ja osaaminen
Toiminnalla vahvistetaan helsinkiläisten osaamista ja työllistymistä. Painopisteenä ovat ensisijaisesti:
- pitkään työttömänä olleet
- nuoret
- maahanmuuttajat
2. Hyvinvointi ja osallisuus
- Avustettava toiminta tukee asukkaiden hyvinvointia, vähentää eriarvoisuutta ja lisää osallistumismahdollisuuksia yhteiskuntaan.
3. Yhdessä tekeminen ja yhteisöllisyys
- Kaupunki kannustaa toimijoita yhteistyöhön ja osallistavan, tasa-arvoisen Helsingin rakentamiseen.
Työllisyysavustuksen myöntämiskriteerit
Työllisyysavustusta myönnetään työllistämistä edistävään toimintaan tai työllistämistä edistävän toiminnan kehittämiseen. Avustusten jakamisessa painotetaan helsinkiläisten moninaisuutta.
Avustusta voidaan myöntää järjestön vuosittaiseen toimintaan yleisavustuksena.
Myöntämisessä painotetaan erityisesti seuraavia asioita:
- Työkokeilupäivien ja siihen liittyvien ohjausten määrä vuositasolla. Työkokeiluiden on oltava toteutettu Helsingin kaupungin sopimuksella (sopimus työkokeilusta työpaikalla)
- Työttömille suunnatut koulutukset, ryhmätoiminta ja muu aktiivinen osallistaminen
- Toiminnan kohdistuminen kaupungin työllisyydenhoidon painopisteryhmiin
- Tavoitteellinen suuntautuminen kohti avoimia työmarkkinoita tai koulutusta
- Toiminnan tulokset, laajuus, asiantuntemus ja laatu
- Toiminnasta aiheutuvat kustannukset, kuten palkkaus- ja tilakustannukset, suhteessa toiminnan laajuuteen
- Edellisten vuosien tavoitteiden toteutuminen
Avustusta voidaan myöntää myös työllistämistä edistävään kehittämistoimintaan kuten esimerkiksi:
- Työttömille suunnatun järjestötoiminnan kehittämiseen
- Järjestön sisäisen osaamisen vahvistamiseen
- Toiminnasta viestimisen parantamiseen
- Työllisyyttä edistävien palveluiden kehittämiseen ja lisäämiseen
- Uusien työllistämistä edistävien yhteistyöpolkujen avaamiseen
Kehittämisavustusta voidaan myöntää myös useamman järjestön yhteisestä hakemuksesta.
Yleiset ehdot avustuksen myöntämiselle
Seuraavat kriteerit täydentävät kaupungin yleisiä avustusohjeita ja koskevat kaikkia avustuksia:
- Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty
- Avustusta ei voi käyttää yleishallinnon kuluihin (esim. vuosikokoukset, tilinpäätös- tai pankkikulut)
- Avustuksia ei kohdenneta investointeihin
- Hakijalta edellytetään yhteistyötä Helsingin työllisyyspalveluiden kanssa
- Toiminnan on perustuttava taloudellisesti kestävään pohjaan, ei pelkästään ulkoiseen rahoitukseen.
- Hakijan toiminnan tulee olla jatkunut vähintään vuoden ja olla helsinkiläisille avointa.
Avustuksen käyttö, raportointi ja valvonta
- Avustuksen käytöstä tulee antaa selvitys seuraavan vuoden avustushakemuksen yhteydessä
- Mikäli uutta hakemusta ei tehdä, selvitys toimitetaan erikseen päätöksen liitteessä olevien ohjeiden mukaisesti
Avustuksen myöntäjällä on oikeus tarkastaa:
- kirjanpito ja hallinto
- sekä tarvittaessa muu toiminta, johon avustus liittyy
Helsingin kaupungin työllisyysavustus
Helsingin kaupungin työllisyysavustukset tukevat toimintaa, joka edistää helsinkiläisten työllistymistä ja työkykyä.
Vuoden 2026 avustushaku on avoinna 8.-31.12.2025.
Työllisyysavustusta voivat hakea vähintään vuoden toimineet rekisteröidyt yhdistykset ja säätiöt, joiden toiminta edistää työttömien helsinkiläisten työllistymismahdollisuuksia.
Asian käsittelyn eteneminen
Työllisyysavustuksen hakeminen tapahtuu Helsingin kaupungin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakuprosessi on selkeä ja voit seurata hakemuksesi etenemistä reaaliaikaisesti.
1. Siirry asiointipalveluun
Aloita asiointi osoitteessa avustukset.hel.fi
2. Tunnistaudu
Kirjaudu palveluun vahvalla tunnistautumisella (esim. pankkitunnukset tai mobiilivarmenne).
3. Täytä sähköinen hakemus
Täytä huolellisesti kaikki hakemuksen kohdat. Muista lisätä tarvittavat liitteet.
Huom! Jos tallennat hakemuksen luonnoksena, liitteet eivät tallennu luonnoksen mukana. Lisää liitteet vasta, kun olet valmis lähettämään hakemuksen.
4. Lähetä tai tallenna
- Lähetä valmis hakemus käsittelyyn.
- Tai tallenna hakemus luonnoksena, jos haluat palata siihen myöhemmin.
5. Seuraa hakemuksen etenemistä
Voit seurata hakemuksesi tilaa asiointikansion Tapahtumat-kohdassa. Hakemuksen tila näkyy kolmivaiheisena:
- Vastaanotettu
- Käsittelyssä
- Suljettu (päätös tehty)
Milloin avustuksia haetaan?
Työllisyysavustuksia yhteisöjen seuraavalle toimintavuodelle haetaan joulukuussa 2025
Päätökset tehdään alkuvuodesta 2026, kaupungin talousarvion hyväksymisen jälkeen.
Hakemukset säilyvät asiointipalvelussa kuusi (6) vuotta. Sen jälkeen lähetetyt hakemustiedot saa pyytämällä toimialalta. Säilytämme hakemuksen liitteineen 10 vuotta.
Lisätiedot
Avustuskyselyt:
tyollisyys.avustukset@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
(hakemuksia ei oteta vastaan sähköpostitse)
Yhteyshenkilöt:
Ulla Juhanko, johtava asiantuntija
ulla.juhanko@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
| 040 162 7194
Jaana Halin, hankepäällikkö
jaana.halin@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
| 050 417 8835
Suomi.fi-valtuudet:
https://www.suomi.fi/valtuudet(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Tarvitsetko apua?
Jos sinulla on kysyttävää hakemuksen tekemisestä, voit olla yhteydessä sähköpostitse:
tyollisyys.avustukset(at)hel.fi