Understöd för invånardelaktighet: Verksamhets och allmänt understöd

Verksamhetsunderstöd och allmänt understöd

Understöd för invånardelaktighet beviljas för underhåll av invånarhus och samordning av deras verksamhet samt för utveckling av strukturer och metoder som förbättrar invånardeltagandet.

Ansökningsperioden 2.5.-2.6.2025

Allmänt understöd riktas till:

  • Stöd för lokaler: hyror och annat underhåll såsom internetförbindelser, städning och lösöre.
  • Samordning: personalkostnader som orsakas av samordningen av invånarverksamhet som sker i invånarlokaler och i området samt av administrationen av användningsturer.

Verksamhetsunderstödet kan bland annat rikta sig till:

  • Samordning och utveckling av regionala samarbets- och påverkansstrukturer
  • Förbättring av det regionala informationsutbytet som genomförs kollektivt och med inkluderande metoder
  • Utveckling av och försök med metoder och modeller som förbättrar det regionala deltagandet och påverkandet

Stadsstyrelsen, ansökan om understöd för invånardelaktighet verksamhets och allmänt understöd

Understöd för invånardelaktighet beviljas för underhåll av invånarhus och samordning av deras verksamhet samt för utveckling av strukturer och metoder som förbättrar invånardeltagandet.

Understödskategorier är:
- Allmänt understöd för underhåll av invånarhus och samordning av verksamhet
- Verksamhetsunderstöd för utveckling av strukturer och metoder som förbättrar invånardeltagandet
- Små understöd för nya och begynnande projekt. Små understödsansökningar behandlas i ankomstordning.

Hur behandlingen av ärendet fortskrider

Understöd kan sökas av registrerade sammanslutningar, såsom invånar- eller stadsdelsföreningar, andra föreningar, stiftelser, andelslag, sociala företag, parkeringsbolag som förvaltar invånarhus och andra företag, såvida den verksamhet som understödet beviljas för är allmännyttig och riktar sig till Helsingfors stads invånare. Stadens allmänna anvisningar tillämpas på sökande som är företag.

Så här ansöker du om bidrag
- Börja med e-tjänsten avustukset.hel.fi/sv
- Logga in i tjänsten.
- Fyll i elektronisk bidragsansökan.
- Skicka ansökan eller spara formuläret som ett utkast. Observera att bilagorna inte lagras tillsammans med utkastet.
- Du kan följa med behandlingen av ansökan i ärendemappen.

När ska man ansöka?
- Ansökningstiden för understöd som beviljas av stadsstyrelsen är i maj varje år. Beslut om bidrag fattas i slutet av året efter att budgeten har godkänts.
- Ansökningarna bevaras i ärendemappen i fyra år.

Hur ärendet framskrider
- Stadsstyrelsen fattar beslutet.
- Du får beslutet per e-post.
- Staden betalar bidraget till den sökandes bankkonto.
- Understödet får användas endast för ett beviljat ändamål och man ska lämna en redogörelse om användningen till staden.
- Meddela staden utan dröjsmål om betydande förändringar som påverkar användningen av understödet (kanslia.avustukset[at]hel.fi)

Giltighetstid

En ansökan som skickats in gäller tills beslutet har fattats. En ny ansökan som gjorts för samma ändamål ersätter den gamla, om den har skickats inom den utsatta tiden.

Ytterligare upplysningar

Ansök om bidrag från Helsingfors stad via e-tjänsten. Undantagsvis kan du lämna in ansökan till registratorskontoret. Skriv mottagarens adress på kuvertet: Helsingfors stads registratorskontor, PB 10, 00099 Helsingfors stad.

Veli-Matti Hurtig, kehittämispäällikkö
040 5749710
veli-matti.hurtig@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Länkar

Uträtta ärenden på webben

Bidrag för invånardelaktighet

Tjänsten tillgänglig dygnet runt varje dag
Kräver identifiering.

  1. Understöd för invånardelaktighet beviljas för verksamhet som följer Helsingfors stads strategi och kompletterar stadens verksamhet, som till karaktären är allmännyttig, öppen och huvudsakligen avgiftsfri, innovativ och mångsidigt riktas till olika befolkningsgrupper.
  2. Understöd beviljas för verksamhet som syftar till att öka invånarnas möjligheter att delta och påverka, främja gemenskapsandan och förbättra trivseln i området och dess dragningskraft.
  3. Understöd kan sökas av registrerade sammanslutningar, såsom invånar- eller stadsdelsföreningar, andra föreningar, stiftelser, andelslag, sociala företag, parkeringsbolag som förvaltar invånarhus och andra företag, såvida den verksamhet som understödet beviljas för är allmännyttig och riktar sig till Helsingfors stads invånare. På företag som söker understöd tillämpas stadens allmänna anvisningar. Små understöd kan också sökas av oregistrerade aktörer såsom stadsdelsrörelser och olika slags verksamhets- och arbetsgrupper.
  4. Verksamheten ska främja samarbetet mellan olika aktörer i området.
  5. Målet är att nå balans i områdena och tillämpa behovsbaserad prövning. Vid beviljande av understödet kan sådana områden prioriteras som i det aktuella läget har mindre verksamhet eller som anses dra störst nytta av understödet.
  6. Sökanden ska ha också andra verksamhetsresurser som kan bestå av resursanskaffning, medlemsavgifter, lokaler eller inkomster från uthyrning av lokaler vidare, frivilligarbete och andra understöd.
  7. En förutsättning är att sökanden synliggör resultaten och nyttan av verksamheten och rapporterar om dessa.