Detta tillgänglighetsutlåtande gäller Helsingfors stads webbsida E-tjänst för understöd. Webbplatsens adress är avustukset.hel.fi
Stadens mål
När det gäller digital tillgänglighet har Helsingfors stad som mål att uppnå minst nivå AA eller bättre enligt WCAG-anvisningarna, om det är rimligt.
Fullgörandestatus
Denna webbplats uppfyller lagstadgade kritiska tillgänglighetskrav enligt nivå AA i WCAG 2.1 med följande observerade brister.
Icke-tillgängligt innehåll
Innehållet nedan uppfyller ännu inte alla tillgänglighetskrav som ställs i lagen.
Observerade brister
I sällsynta situationer kan bakgrundsbilden på framsidan flytta på sig och orsaka problem med kontrasten (WCAG 2.1: 1.4.3 Kontrast (minimum)).
Rättning av brister
Vi strävar ständigt efter att korrigera observerade tillgänglighetsbrister. Listan över observerade tillgänglighetsbrister i detta utlåtande uppdateras i takt med att brister korrigeras.
Få uppgifter i tillgänglig form
Om din inte upplever att du får uppgifter i tillgänglig form, kan du begära denna information med responsblanketten på palautteet.hel.fi(Länk leder till extern tjänst) (länken omdirigerar till en extern tjänst). Vår strävan är att svara på förfrågan inom rimlig tid.
Utarbetande av tillgänglighetsutlåtande
Detta utlåtande upprättades 25.4.2023.
Bedömning av tillgänglighet
Vid bedömning av tillgänglighet har vi följt Helsingfors stads arbetsanvisning och metoder som strävar efter att säkerställa webbplatsens tillgänglighet vid alla arbetsmoment.
Tillgängligheten är kontrollerad genom revision av en extern expert samt genom egen utvärdering.
Tillgängligheten är kontrollerad med hjälp av automatisk tillgänglighetskontroll samt manuell kontroll av webbplatsen och innehållet.
Missförhållanden som bedömningsverktygen rapporterat har kontrollerats och vid behov korrigerats.
Den externa expertrevisionen har utförts av Unicus Oy.
Uppdatering av tillgänglighetsutlåtande
Webbplatsens tillgänglighet sköts genom kontinuerlig tillsyn när tekniken eller innehållet förändras samt genom granskning med regelbundna intervall. Detta utlåtande uppdateras i samband med ändringar av webbplatsen samt granskningar av tillgängligheten.
Återkoppling och kontaktuppgifter
Vi strävar ständigt efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte har beskrivits på denna sida, ber vi dig att meddela oss om dem, så gör vi vårt bästa för att korrigera bristerna.
Ge respons med responsblanketten på palautteet.hel.fi(Länk leder till extern tjänst) (länken omdirigerar till en extern tjänst).
Begäran om uppgifter i tillgänglig form
Om din inte upplever att du får uppgifter i tillgänglig form, kan du begära denna information med responsblanketten på palautteet.hel.fi(Länk leder till extern tjänst) (länken omdirigerar till en extern tjänst). Vår strävan är att svara på förfrågan inom rimlig tid.
Tillgänglighetstillsyn
Regionförvaltningsverket i Södra Finland övervakar fullgörandet av tillgänglighetskraven. Om du inte är nöjd med vårt svar eller om du inte får något svar alls inom två veckor, kan du ger respons till Regionförvaltningsverket i Södra Finland.
Regionförvaltningsverket i Södra Finland,
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillganglighetskrav.fi(Länk leder till extern tjänst) (länken omdirigerar till en extern tjänst)
webbtillganglighet@rfv.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) länken öppnar e-postprogrammet enligt standardvalet)
Tfn växel 0295 016 000
För tillgänglighetsutlåtandet på webbsidan avustukset.hel.fi ansvarar Helsingfors stads ekonomi- och planeringsavdelning.
Helsingfors stad och tillgänglighet
Staden främjar tillgängligheten till digitala tjänster genom att förenhetliga publiceringsarbetet och ordna utbildning om tillgänglighet för sin personal.
Tillgänglighetsnivån för webbplatser följs upp kontinuerligt när webbplatserna underhålls. Observerade brister hanteras omedelbart. Vår strävan är att genomföra nödvändiga ändringar så snabbt som möjligt.
Personer med funktionsnedsättning och användare av tekniska hjälpmedel
Staden erbjuder rådgivning och stöd för personer med funktionsnedsättning och användare av tekniska hjälpmedel. Stöd fås på de rådgivningssidor som anges på stadens webbplats och via telefonrådgivningen.