Stadsstyrelsen: Allmän bidragsansökan

Ansökan om stadsstyrelsens allmänna understöd

De allmänna understöd som utdelas av Helsingfors stadsstyrelse är avsedda för registrerade sammanslutningars allmännyttiga verksamhet. Man kan ansöka om allmänt understöd för verksamhet som inte hör till nämndernas verksamhetsområden.

En sammanslutning som ansöker om understöd ska vara registrerad i registret för ifrågavarande typ av sammanslutningar (t.ex. föreningsregistret eller handelsregistret).

För att kunna ansöka om allmänt understöd ska en registrerad sammanslutning ha verkat i minst ett år. Verksamheten ska riktas till helsingforsare eller ett avsevärt antal invånare i Helsingfors.

Understöd enligt prövning som beviljas av kanslichefen:
- Understöd enligt prövning som beviljas av kanslichefen kan sökas året runt.

Understöd beviljade av stadsstyrelsen:
- Ansökningstiden för 2025 är 2 maj-3 juni 2024. Ansökningsperioden slutar den 3 juni 2024 klockan 16.00.

Hur behandlingen av ärendet fortskrider

Så här ansöker du om bidrag
- Börja med e-tjänsten avustukset.hel.fi/sv
- Logga in i tjänsten.
- Fyll i elektronisk bidragsansökan.
- Skicka ansökan eller spara formuläret som ett utkast. Observera att bilagorna inte lagras tillsammans med utkastet.
- Du kan följa med behandlingen av ansökan i ärendemappen.

När ska man ansöka?
Understöd enligt prövning som beviljas av kanslichefen
- Understöd enligt prövning som beviljas av kanslichefen kan sökas året runt.

Understöd beviljade av stadsstyrelsen
- Ansökningstiderna för understöd som beviljas av stadsstyrelsen upphör årligen före utgången av maj. Ansökningstiden för 2025 är 2 maj-3 juni 2024. Ansökningsperioden slutar den 3 juni 2024 klockan 16.00. Beslut om bidrag fattas i slutet av året efter att budgeten har godkänts.

Ansökningarna bevaras i ärendemappen i fyra år.

Hur ärendet framskrider
- Stadsstyrelsen eller kanslichefen fattar beslutet.
- Du får beslutet per e-post.
- Staden betalar bidraget till den sökandes bankkonto.
- Understödet får användas endast för ett beviljat ändamål och man ska lämna en redogörelse om användningen till staden.
- Meddela staden utan dröjsmål om betydande förändringar som påverkar användningen av understödet (avustukset.kanslia[at]hel.fi)

Giltighetstid

Ansökan gäller till dess att beslutet har fattats. En ny ansökan som skickats för samma ändamål ersätter den gamla, om den har lämnats inom utsatt tid.

Ytterligare upplysningar

Ansök om bidrag från Helsingfors stad via e-tjänsten. Undantagsvis kan du lämna in ansökan till registratorskontoret. Skriv mottagarens adress på kuvertet: Helsingfors stads registratorskontor, PB 10, 00099 Helsingfors stad.

Uträtta ärenden på webben

Stadsstyrelsen, ansökan om allmänt understöd

Tjänsten tillgänglig dygnet runt varje dag
Kräver identifiering.

Skicka post

Stadsstyrelsen, ansökan om allmänt understöd

Den elektroniska ansökningen är det primära sättet att ansöka om understöd av staden.
I andra hand kan ansökningar skickas till Helsingfors stads registratorskontor, ge också namnet på den förvaltning eller nämnd som behandlar ansökan.

PB 10, 00099 Helsingfors stad

Ansöka om bidrag

Identifiera dig

Logga in på tjänsten och gör identifieringen.

Logga in Förhandsgranska programmet